Jiří Slavík & Marian Friedl & VUS Ondráš

3. 11., 20:00
La Fabrika

Ověnčen cenou Anděl v kategorii world music se multiinstrumentalista Jiří Slavík na popud Strun podzimu pouští do koncertního provedení svého alba Mateřština, jež si na housle, violu, cello, kontrabas, klarinet, cimbál a klavír nahrál prakticky sám.

 

Když se kontrabasista a skladatel Jiří Slavík (*1986) před dvěma lety přestěhoval zpět do rodné České republiky, byl pro zdejší hudebníky, posluchače i kritiky zjevením. Od svých čtrnácti let žil, studoval, hrál a nahrával v zahraničí, postupně v Itálii, Anglii a ve Francii. Hru na kontrabas studoval z pohledu klasické hudby i jazzu u několika učitelů (např. Massimo Giorgi, Duncan McTier) na několika školách a univerzitách včetně Royal Academy of Music v Londýně. Zde získal stipendium a v akademickém orchestru řízeném Sirem Colinem Davisem zastával místo vedoucího kontrabasové skupiny. Vítězně prošel nejednou kontrabasovou soutěží (včetně mezinárodní jazzové soutěže „Bass 2008“ v Paříži) a ve hře na tento nástroj je opravdovým virtuózem v nejlepším smyslu toho slova. Své nezpochybnitelné interpretační kvality Slavík kombinuje s výjimečným skladatelským a aranžérským nadáním, o čemž svědčí dosavadní nahrávky vydané pod jeho jménem (CD La Jeunesse, 2014), pod jménem kapel nebo uskupení, jichž byl členem (Fly Agaric, duo s Fredem Thomasem a další) a nejnověji i nahrávky vzniklé již ve spolupráci s českými umělci (album Davida Dorůžky „Autumn Tales“, které získalo ocenění jako jazzové album roku 2016 v anketě odborníků pořádané Českým rozhlasem a cenu Anděl v kategorii Jazz a blues). Jiří Slavík nyní žije v Praze, vyučuje na obou hudebních akademiích v ČR (JAMU v Brně a HAMU v Praze) a je vyhledávaným spolupracovníkem mnoha umělců, především z jazzové oblasti.

 

Na svém novém albu Mateřština, které vyšlo na konci roku 2016, se však Slavík vydal jinudy než dosud. Vrátil se do dětství, kdy mu dveře do světa hudby otevřel jeho otec. Jiří Slavík s výpomocí dlouholetého kamaráda Mariana Friedla, mimo jiné odborníka na lidovou hudbu, pátrá po svých kulturních kořenech a originálním způsobem využívá odkaz moravské a slezské lidové hudby ve svých vlastních soudobých skladbách nebo v úpravách tradičních melodií. Repertoár alba vedle toho obsahuje i několik děl jiných autorů, včetně Mariana Friedla, Slavíkova otce nebo legendy moravské lidové hudby Fanoše Mikuleckého. S výjimkou Friedlových píšťal nahrál Slavík pro album všechny nástroje sám a součtem stop nahraných na housle, violu, cello, kontrabas, klarinet, cimbál a klavír je opravdu syrově znějící „soudobá cimbálovka“. Slavík a Friedl na albu též zpívají, stejně jako Slavíkova sestra Kateřina a Jiří Pospěch, primáš havířovské cimbálové muziky Jagár. Album je výjimečné kombinací folklorní syrovosti, využíváním autentických prvků lidové hudby a přístupu zkušeného soudobého skladatele a aranžéra. Kombinací prastarého hudebního dědictví a soudobých kompozičních tendencí v jedinečné interpretaci připomíná Mateřština jiný projekt, který je součástí letošního programu, a to sice irské kvinteto The Gloaming, byť vyznění Slavíkovy hudby je logicky zcela odlišné.

 

Pro unikátní živé provedení Mateřštiny, které bude součástí programu Strun podzimu, Slavík spojí síly s Marianem Friedlem a s umělci z proslulého orchestru lidových nástrojů VUS Ondráš, jediného profesionálního souboru svého druhu u nás, jehož počátky sahají až do roku 1954.

CELÝ PROGRAM