Jason Moran: Monk at the Town Hall 1959

29. 10., 20:00
Divadlo Archa

Návrat jazzového dobrodruha a vizionáře Jasona Morana, jenž svou tvorbou na jedné straně provokuje a otevírá oči, na straně druhé s úctou k tradici umně reflektuje dnešní společenskou situaci a jazzu dává do budoucna naději na více než jen přežití.

 

Pianista, skladatel a konceptualista Jason Moran překročil práh čtyřicítky a dostal se tak do bodu, kdy se stále může s perspektivou dívat dopředu, ale zároveň se po očku ohlédnout za tím, co se mu v životě již podařilo. Letmý pohled na to ovšem stačit nebude – vždyť má za sebou už více než deset alb jako kapelník, další přehršel nahrávek jako ceněný sideman, ale hlavně tisíce odehraných koncertů v roli leadera i spoluhráče veličin rozměru Charlese Lloyda, Cassandry Wilson, Waynea Shortera či Steva Colemana. Zaslouženého ocenění se mu dostalo i od médií a institucí a vedle nesčetných ocenění v jazzovém i nejazzovém tisku je laureátem grantu MacArthur Fellowship, jenž jej zařadil mezi nejvýznamnější osobnosti současné americké vědy a kultury. Ohlížet se tedy může s hrdostí a vědomím, že nikdy nesklouzl k povrchnosti a nezpronevěřil se svému nekompromisnímu objevitelskému naturelu.

 

Moran se narodil v roce 1975 v texaském Houstonu, který hlavně v poslední době proslul jako fertilní líheň jazzových talentů (pochází odtud třeba také Robert Glasper, Chris Dave, Eric Harland nebo Mike Moreno). Zásluhy na tom, že si Jason Moran oblíbil klavír, si může připsat legendární Thelonious Monk. Právě jeho odkazu vzdává hold prostřednictvím projektu „In My Mind: Monk at Town Hall, 1959“.

 

Jason Moran si od časopisu Rolling Stone před časem vysloužil nálepku ‚nejprovokativnější myslitel současného jazzu‘, ale prvoplánová provokace není cílem v jeho hledáčku. Jeho metou je fantasticky napsaná a zahraná hudba, která dokáže organicky sloučit jazzovou tradici a současnost. K parádní hudbě v projektu In My Mind: Monk at Town Hall, 1959, napsané pro jazzové okteto, přidává speciálně vytvořenou audiovizuální kulisu, s jejíž pomocí se můžeme vydat na výlet do historie prostřednictvím útržků autentické nahrávky legendárního koncertu Monkova desetičlenného ansámblu v Town Hall. Jason Moran tak vytvořil fascinující spektákl, jímž vzdává hold svému nejoblíbenějšímu hudebníkovi a jazzové legendě.

 

Ač Moran rád popouští uzdu fantazii, spojuje zdánlivě nespojitelné a inovuje pro mnohé nedotknutelné, zůstává především poutavým umělcem, který se neobává žádných výzev. Tou současnou je organické propojení vizuálního a sluchového zážitku do jednotné multimediální show. Na své hudební kořeny ztělesněné ve hře Jamese P. Johnsona, Arta Tatuma, Fatse Wallera, Thelonia Monka či Jaki Byarda ani při natolik odlišném vystoupení nezapomíná, ovšem jeho inovátorská nátura mu nikdy nedovolí zůstat u pouhých parafrází svých vzorů. Se svými mentory, tentokrát v čele s excentrickým Theloniem Monkem, naopak sdílí absolutní zaujetí pro vybraný repertoár a stoprocentní koncentraci.

 

Šíře Moranova záběru je neuvěřitelná, a to jsme se zatím ani telegraficky nezmínili o jeho aktivitách na poli filmové hudby nebo úzké spolupráci s Kennedyho centrem, kde je od roku 2011 poradcem pro oblast jazzu a v roce 2014 byl dokonce povýšen do role uměleckého ředitele pro jazz. Už teď je jasné, že se formuje nová legenda.