The Gloaming

20. 10., 20:00
Forum Karlín

Hudba The Gloaming je žánr sám o sobě, originální most překlenující staletí tradiční irské hudby se žhavou současností. V její estetice vedle sebe koexistuje staré a nové zcela přirozeně a instinktivně.

 

The Gloaming zapadají dokonale do kontextu festivalové filozofie Strun podzimu. Jsou totiž pevně usazeni v hudební křižovatce stylů, kde se střetávají melancholické tóny tradiční irské hudby s moderními odstíny jazzu i soudobé vážné a experimentální hudby. Ještě než spolu členové ansámblu v roce 2011 vystoupili poprvé, začalo se okamžitě hovořit o „superskupině“. Bylo to především zásluhou vynikajících sólových kariér všech členů, jejichž spojení budilo velká očekávání. Jejich první koncert v National Concert Hall v Dublinu byl vyprodán dříve, než začal vznikat repertoár. Původně jednorázový projekt se proměnil do regulérně fungující kapely, která nyní, po šesti letech existence a po dvou výborně hodnocených a mnohonásobně oceněných albech, bohatě naplňuje ona očekávání do ní vložená a vyprodává po celém světě ty nejprestižnější sály. Patří mezi ně například Royal Albert Hall, Barbican, National Concert Hall v Dublinu, Lincoln Centre v New Yorku, Sydney Opera House nebo Teatro de la Ciudad v Mexico City.

 

Základem projevu čtyř z pěti členů The Gloaming je irská lidová hudba. Silná a okamžitě rozpoznatelná melodika a taneční rytmy tradiční irské hudby, jakož i energický způsob jejího obvyklého provádění vyvolávají většinou asociace divokých „dupáren“ provozovaných v hospodách a při jiných komunitních příležitostech. The Gloaming se ale vydali jinou cestou. K irské melodice přistupují spíše introspektivně, meditativně a atmosféricky. Jejich tvorba se vyznačuje hlubokou soustředěností, pomalými tempy a neustálým vzájemným nasloucháním. V repertoáru The Gloaming se nápěvy či texty z prastarých irských tradic potkávají se soudobou hudbou, tradiční přístup s experimentem, s vlivy jazzu a alternativní folkové scény. Zcela ojedinělá chemie spojující výkony jednotlivých členů do kongeniálního tvaru činí zvuk kapely jedinečným a přináší neopakovatelné zážitky.

 

Houslista Martin Hayes (*1962) pochází z irského hrabství Clare, velkou část života ale prožil v USA. Na sólové dráze je více než 25 let a za tu dobu vyvinul originální styl hry, kterým je okamžitě odlišitelný od tisíců jiných irských „fiddlerů“. Jako by v síle irské hudby hledal spíše její skrytou energii. Ještě dále v tomto odlišení šel Caoimhín Ó Raghallaigh (*1979), rodák z Dublinu, který housle vyměnil za nástroj nazvaný „hardanger d’amore“, kombinaci lidových norských houslí a renesanční violy d’amore. Jeho nástroj má pět strun na hmatníku a pět rezonujících strun pod hmatníkem. Kytarista Denis Cahill (*1954) sice pochází z Chicaga, ale je synem irských imigrantů. V oblasti irské hudby platí za jednoho z nejvlivnějších hráčů na svůj nástroj; v technice hry volí rafinované textury a minimalistické motivy. Zpěvák Iarla Ó Lionáird (*1964) je představitelem tradičního irského lidového pěveckého stylu, tzv. sean-nós. Jeho neopakovatelný projev, kterým vyniká v mnoha projektech (Afro Celt Sound System, spolupráce s Peterem Gabrielem, Gavinem Bryarsem a dalšími) a na několika vlastních sólových albech, ho proslavil po celém světě.  Pátým členem souboru je americký klavírista a producent Thomas Bartlett (*1981), který spolupracoval s umělci jako Sufjan Stevens, David Byrne, Sam Amidon, Martha Wainwright, Glen Hansard, Nico Muhly nebo Antony and the Johnsons. V The Gloaming má Bartlett pozici producenta, který svou klasicky poučenou, velmi úspornou a sugestivní klavírní hrou spojuje výkony svých kolegů – Iarla Ó Lionáird o něm říká, že jejich hudbě dodává kvality širokoúhlého filmového plátna.

CELÝ PROGRAM