Vtipů na bubeníky existuje možná skoro tolik, jako na violisty, ovšem Makaya McCraven svojí komplexní hudební osobností popírá úplně všechny. Jeho groove je pevný a nakažlivý, zvuková fantazie bezbřehá, cit pro kompozici nevšední, odvaha k hledání nových cest neohrožená.
Makayovým otcem je jazzový bubeník Stephen McCraven, matkou maďarská zpěvačka Agnes Zsigmondi. Multietnický původ se i v jeho případě ukazuje jako výhoda na cestě za originalitou. Vždyť už v raném věku jamoval se studenty svého otce a zároveň doprovázel svoji matku při interpretaci židovských písní. Vedle jazzu a etnické hudby poslouchal to, co většina jeho vrstevníků – A Tribe Called Quest, Bustu Rhymese, Nase nebo Biggieho. I proto jeho dnešní mix jazzu a hip hopu zní tak organicky. Oba styly má prostě v krvi. Už Makayovo první autorské album Split Decision se vyznačovalo spíše jazzovým zabarvením, ale jasně prozrazovalo rockovou intenzitu, potřebu reflektovat současnost a předávat silné emoce. Další studiová deska Universal Beings nahraná s hudebníky jazz-hiphopového naturelu je jeho slovy „upřímná, zranitelná a náročná. Ovšem ne náročná technicky, ale společensky.“
Na albu Deciphering the Message přenesl tento nenapodobitelný bubeník a inovativní producent srdce slavného katalogu Blue Note do současnosti. Na Prague Sounds míří Makaya McCraven s čerstvým repertoárem z alba In These Times a přestože zažívá na Prague Sounds svoji premiéru, má s filozofií festivalu hodně společného. Tvoří totiž silnou hudbu se společenským přesahem, jedinečnou a neopakovatelnou.
McCravenova hudba se nenápadně a v tichosti stala jedním z nejlepších a nejhlasitějších potvrzení vitality současné jazzové scény
New York Times
LINE-UP
Makaya McCraven – bicí
Junius Paul – kontrabas
Marquis Hill – trubka
Matt Gold – kytara